fredag 11 mars 2011

Om journalistik, makt och arvoden

”Husbonden har talat” och ”maktspråk” skriver Göran Carstorp i sitt svar på de frågor som landstingsstyrelsens ordförande och landstingsdirektören ställer till Sörmlands Nyheter. Jag undrar om Göran Carstorp är medveten om vem det är som har makten?
Sörmlands Nyheter är en del av en tidningskoncern som varje dag når 230 000 sörmlänningar. I ett halvår har dessa tidningar fört ut ett budskap om arvoden i landstinget.
Landstinget Sörmlands enda direktkanal till medborgarna är en webb som når cirka 1 500 sörmlänningar om dagen.
När landstinget för första gången på ett halvår går ut och bemöter uppenbara felaktigheter i bevakningen ifrågasätter Carstorp den rätten på ett arrogant sätt. Han talar om ”maktspråk” och att ”få tyst på debatten” . Är det kanske så att granskarna inte tål granskning? Vem är det egentligen som talar maktspråk?
Jag har arbetat som nyhetsreporter i 25 år och aldrig upplevt maken till ensidig bevakning. Sörmlänningarna vet trots all mediebevakning  inte att politikerna i landstinget fått de pengar de ska ha och att de formella felen rättats av landstingsfullmäktige.
Carstorp svarar inte på de frågor som ställs och han ifrågasätter en av världens största revisionsfirmor som gjort den enda genomgången av alla utbetalda arvoden i Landstinget Sörmland från 2004 till 2010.
Läs hela konsultrapporten här, avslutar Carstorp på tidningen webbsidor. Länken leder till en tredjedel av rapporten. Kan det vara så att Sörmlands Nyheter inte har läst hela rapporten?
Hela konsultrapporten har legat på landstingetsörmland.se sedan 16 september. Det kanske är dags att redaktionen läser den utredning som visar att tidningens rapportering varit felaktig.
När man är mycket stark måste man vara mycket snäll, säger Bamse. Det gäller särskilt den som har ett publicistiskt ansvar och en avgörande roll i demokratin

2 kommentarer:

  1. Hm.... jag känner att jag som vanlig väljare reagerar både på tidningens rätt ensidiga rapportering och landstingets ovilja att lyssna på oss som bor i länet.

    Det känns lite beklämmande när politiker och övrig landstingsledning hela tiden nästan insinuerar att vi är lite korkade som inte förstår hur det ligger till. Som om vi sväljer tidningens version med hull och hår och inte lyssnar. Jo, vi lyssnar. De flesta av oss i alla fall. Vi går inte ut och demonstrerar och kräver avgångar och är otrevliga utan vi sitter här hemma och läser och följer det som händer med allt större förvåning.

    Ja, jag förstår mycket väl att politikerna och tjänstemännen fick en lön de arbetade för. Och att beslutet togs i efterhand och rättade till problemet. Och DÄR har jag problem i alla fall. Man tar inte politiska beslut på det sättet, med skattebetalarnas pengar. Jag förstår mycket väl att det inte är samma sak som en felaktig löneutbetalning, men som väljare upplever jag att jag möts av en sällan skådad arrogans gällande detta. Jag förstår mycket väl vad som har hänt. Jag har läst rapporten men tycker fortfarande att det är märkligt att man kan ta beslut i efterhand när något redan är klart och att det skulle vara helt OK. Det är både olyckligt och odemokratiskt.

    Men mest reagerar jag på att bli idiotförklarad, ärligt talat.

    Att landstingets enda kanal till medborgarna är webb är väl knappast heller SN:s fel. Eller "mobbens". Här har ni väl haft alla möjligheter att göra något under många år men inte gjort det? Varför?

    Och nej jag kräver varken avgångar eller återbetalningar eller tänker bete mig otrevligt mot någon, men som sagt, det är inte framkomlig väg att idiotförklara och bete sig arrogant mot den som röstat fram dig. (inte dig då utan politikerna)

    SvaraRadera
  2. Det är mycket olyckligt om du känner dig "idiotförklarad"! Så vitt jag känner till är det endast SN:s ensidiga och vinklade journalistik jag och andra kritiserat, inte medborgare i länet. Enda undataget är de personer som använder hot och våld för att föra fram sina åsikter.
    Tvärtom utgår jag självklart från att du och många andra bildar er en egen uppfattning i frågan, annars skulle jag inte skriva på den här bloggen.

    Webben är den kanal vi använder för att nå medborgarna. Tidningarna har en avgörande roll i demokratin just för att de fungerar som medborgarnas informationskanal. Det ska vi vara tacksamma för och inte ge oss in på att ändra. Därmot kan vi kanske få granska våra granskare någon enstaka gång och peka på det ansvar de har.

    Slutligen förstår jag inte riktigt vad du tycker är olyckligt och odemokratiskt:

    Politikerna har upprepade gånger sagt att det var fel att fördela arvoden muntligt, utan beslut och dokument.
    Felen har inte kostat skattebetalarna några pengar.
    Beslut och dokument har tagits fram i efterhand. Alla kan nu gå in och se hur arvodena fördelades.
    Nya beslut har tagits så felen inte ska gå att göra om.
    Vad kan dom göra mer?
    Anna J

    SvaraRadera