Har varit på ett första möte om Mina vårdkontakter med folk från hela landstinget. Det ska bli enklare att boka och avboka tider, göra klamydiatester, förlänga sjukskrivningar och recept och att skriva och få svar på frågor från vården, bland annat. E-tjänster är något som våra medborgare väntar sig och där kraven på effektiv och snabb service dygnet runt ökar hela tiden.
Landstinget Sörmland var bland de första i landet att införa ett elektroniskt system för detta, men det har blivit gammalt och ska ersättas med ett effektivare och modernare system.
För informationsenheten betyder det ett ansenligt arbete. Nästan samtliga 7 000 anställda måste först av allt få veta vad som är på gång, sen ska de ändra sitt sätt att arbeta. Chefer måste få bra underlag att visa sina anställda, det ska utformas utbildningar så alla vet hur de ska arbeta. Vi får använda intranätet, göra powerpointpresentationer, medverka vid utformning av utbildning, kanske göra nyhetsbrev, anpassade efter olika behov.
Därefter ska allmänheten få information om den nya servicen och hur den ska användas. Webben måste få en ny ingång som ska kopplas till det nya systemet. Säkerhet och sekretess ska garanteras. Sist på listan står att skriva pressmeddelanden eller bjuda in till presskonferens, presentera material på webben och kanske trycka upp informationsmaterial.
Det här är bara ett av en mängd utvecklingsprojekt som pågår. I nästan alla finns behov av informationskompetens. Information är en del av vården där vårdpersonalen tyvärr får väldigt lite kompetens via sina utbildningar. Därför finns en ständigt växande efterfrågan på enhetens begränsade resurser. I morgon ska vi se vem som ska åta sig detta projekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar